top of page

Adaptacja

Zygzak Przedszkole Tosi i Franka

Czasem bywa to trudne, czasem wrażliwość bierze górę nad ciekawością świata. Aby jednak ułatwić przejście spod skrzydeł mamy i taty do naszego przedszkola - mamy bardzo poukładany system adaptacji. Ma on służyć dzieciom, dlatego rodzice muszą działać jak przedszkolaki.

Lubimy gdy dzieci lubią swoje przedszkole.

Nasza idealnie rozpisana adaptacja jest zawsze weryfikowana z rodzicami. Każde dziecko jest inne. Początek jest jednak niezmienny, zawsze zaczynamy od godzinnego porannego pobytu dziecka z rodzicem w naszej sali.

Procedura
adaptacji

[idealnej ! ]

Dzień 1 

rodzic wchodzi z dzieckiem do sali o wyznaczonej godzinie, pobyt rodzica w grupie trwa do 1h, po tym czasie idziemy do domu :)

Dzień 2 

rodzic z dzieckiem przychodzą o wyznaczonej godzinie. Rodzic może 2 razy wyjść z sali do toalety. Konieczne, aby wrócił, gdy dziecko sygnalizuje taką potrzebę. Ważne jest też, aby powiedzieć dziecku np. „idę do toalety, niedługo wrócę".

Dzień 3 

rodzic z dzieckiem wchodzi do sali o wyznaczonej godzinie. Po 15 minutach wspólnej zabawy/ po posiłku/ po zajęciach rodzic jedzie do domu „po książkę” albo „po kapcie dla siebie”, „do sklepu po zakupy na obiad”. Należy poinformować dziecko, kiedy się wróci, a czas w przedszkolu wyznaczają pory posiłków. Proponowany odbiór dziecka - po zupie.

Dzień 4,5 

żegnamy się z dzieckiem w szatni, dziecko wchodzi samo na śniadanie i zostaje do zup

* Proponujemy, aby przez pierwsze dwa tygodnie dziecko zostawało samo najdłużej do zupy, jeśli nie ma takiej możliwości, to prosimy o odbieranie dziecka maksymalnie po drugim daniu (kończymy jeść o 15)

W pierwszych
dniach 

w przedszkolu nie namawiamy dziecka                   do jedzenia ani do spania

prosimy o wcześniejsze odbieranie                         (maksymalnie o 14/15 a nie 17)

nie zadajemy pytań typu:

   „czy podoba ci się w przedszkolu?”                   

   „czy pani/ koleżanka jest fajna?” –

   ponieważ, gdy uzyskamy odpowiedź przeczącą     (a w stresie adaptacji o takie wcale nietrudno)       to musimy być konsekwentni, bo my                         konsekwencji uczymy też dzieci – jest bardzo         ważna;

zdarzają się mokre wypadki, dlatego ważne,         żeby mieć w szatni zestaw awaryjnych ubrań       na zmianę;

rodzic wchodzi z dzieckiem do sali przyjmując     postawę przedszkolakazakłada kapcie,           słucha poleceń nauczyciela, robi wszystko to,     co robi grupa. Jest to bardzo ważne w procesie     adaptacji, bo dzięki temu, że dziecko widzi               uczestniczącego rodzica, samo chętniej zaczyna     uczestniczyć i cały proces jest bardziej                     efektywny

Zapisz się 

bottom of page