Adaptacja
Czasem bywa to trudne, czasem wrażliwość bierze górę nad ciekawością świata. Aby jednak ułatwić przejście spod skrzydeł mamy i taty do naszego przedszkola - mamy bardzo poukładany system adaptacji. Ma on służyć dzieciom, dlatego rodzice muszą działać jak przedszkolaki.
Lubimy gdy dzieci lubią swoje przedszkole.
Nasza idealnie rozpisana adaptacja jest zawsze weryfikowana z rodzicami. Każde dziecko jest inne. Początek jest jednak niezmienny, zawsze zaczynamy od godzinnego porannego pobytu dziecka z rodzicem w naszej sali.
Procedura
adaptacji
[idealnej ! ]
Dzień 1
rodzic wchodzi z dzieckiem do sali o wyznaczonej godzinie, pobyt rodzica w grupie trwa do 1h, po tym czasie idziemy do domu :)
Dzień 2
rodzic z dzieckiem przychodzą o wyznaczonej godzinie. Rodzic może 2 razy wyjść z sali do toalety. Konieczne, aby wrócił, gdy dziecko sygnalizuje taką potrzebę. Ważne jest też, aby powiedzieć dziecku np. „idę do toalety, niedługo wrócę".
Dzień 3
rodzic z dzieckiem wchodzi do sali o wyznaczonej godzinie. Po 15 minutach wspólnej zabawy/ po posiłku/ po zajęciach rodzic jedzie do domu „po książkę” albo „po kapcie dla siebie”, „do sklepu po zakupy na obiad”. Należy poinformować dziecko, kiedy się wróci, a czas w przedszkolu wyznaczają pory posiłków. Proponowany odbiór dziecka - po zupie.
Dzień 4,5
żegnamy się z dzieckiem w szatni, dziecko wchodzi samo na śniadanie i zostaje do zup
* Proponujemy, aby przez pierwsze dwa tygodnie dziecko zostawało samo najdłużej do zupy, jeśli nie ma takiej możliwości, to prosimy o odbieranie dziecka maksymalnie po drugim daniu (kończymy jeść o 15)
W pierwszych
dniach
• w przedszkolu nie namawiamy dziecka do jedzenia ani do spania
• prosimy o wcześniejsze odbieranie (maksymalnie o 14/15 a nie 17)
• nie zadajemy pytań typu:
„czy podoba ci się w przedszkolu?”
„czy pani/ koleżanka jest fajna?” –
ponieważ, gdy uzyskamy odpowiedź przeczącą (a w stresie adaptacji o takie wcale nietrudno) to musimy być konsekwentni, bo my konsekwencji uczymy też dzieci – jest bardzo ważna;
• zdarzają się mokre wypadki, dlatego ważne, żeby mieć w szatni zestaw awaryjnych ubrań na zmianę;
• rodzic wchodzi z dzieckiem do sali przyjmując postawę przedszkolaka – zakłada kapcie, słucha poleceń nauczyciela, robi wszystko to, co robi grupa. Jest to bardzo ważne w procesie adaptacji, bo dzięki temu, że dziecko widzi uczestniczącego rodzica, samo chętniej zaczyna uczestniczyć i cały proces jest bardziej efektywny